İşitme Kaybının İletişim Üzerindeki Etkileri Nelerdir?

16-45 dB Çok Hafif Derecede İşitme Kaybı

  • Herhangi bir işitme testi yapılmadıkça zor fark edilir.
  • Mesafeli ve fısıltılı konuşmayı anlamada sorun vardır.
  • İşitme kaybı, çocuğun grup içinde yetersiz görünmesine ve kendine olan güvenini kaybetmesine neden olur.
  • 30 dB’lik işitme kaybı olan bir çocuk konuşma seslerinin %25-40’ını anlayamaz.
  • Okulda yaşanan işitme sorunu sınıftaki gürültü düzeyi, öğretmenin öğrenci ile arasındaki mesafe ve işitme kaybının hangi frekanslarda olduğuna göre değişir.
  • 35-40 dB’lik işitme kaybı olan çocuk, özellikle seslerin zayıf ya da konuşmacının görüş hizasında olmadığı durumlarda, sınıf içi konuşmaların en az yarısını kaçırır.
  • İşitme kaybı olan çocuklar, sınıf içinde “dikkatsiz”, “istediği zaman duyan” çocuklar olarak tanımlanırlar.
  • Bu çocuklar, dinleme gerektiren durumlarda daha çok efor harcamakta ve daha çabuk yorulmaktadırlar.

41-55 dB Hafif Derecede İşitme Kaybı

  • Dil gelişimi ve anlama yetersizdir.
  • Çocuk kendi sesini duyarak kontrol edemediği için, sesin kalitesi ve konuşma bozulmuştur.
  • 50 dB’lik işitme kaybı olan çocuk, işitme cihazı olmadan, konuşmaların %80-100’ünü anlamaz.

56-71 dB Orta Derecede İşitme Kaybı

  • 55 dB’lik işitme kaybı olan çocuk, işitme cihazı olmadan konuşmaların tamamına yakınını anlamaz.
  • Okulda bireysel veya grup iletişimi gerektiren durumlarda belirgin zorluk çeker.
  • Dil gelişiminde ve anlamada gecikme, kısıtlı kelime hazinesi vardır.
  • Konuşmanın anlaşılırlığında ve ses kalitesinde azalma görülür.
  • Çocukta kendine güvenin azalmasına ve dışlanma hissine neden olabilir.

İleri Derecede İşitme Kaybı

  • İşitme cihazı olmadan sadece şiddetli sesi duyabilir.
  • Uygun işitme cihazı ile çevresel sesleri ve konuşma seslerini fark edebilir.
  • İşitme kaybı bir yaşından önce olmuş ise, dil ve konuşma kendiliğinden gelişmez veya ileri derecede gecikir.
  • İşitme kaybı yakın bir zamanda olmuşsa, konuşma önemli oranda bozulur.
  • Belirgin öğrenme güçlüğü, kısıtlı kelime hazinesi vardır.
  • Çocuk, kendisiyle aynı durumda olan çocuklarla arkadaşlık yapmayı tercih eder.

91 dB ve üzeri Çok İleri Derecede İşitme Kaybı

  • Sesten çok titreşimleri fark ederler.
  • İletişimde işitmeden çok görmeyi kullanırlar.
  • Sesleri fark etmeleri işitme kaybının konfigürasyonuna ve kullanılan işitme cihazına bağlıdır.
  • Dil ve konuşma kendiliğinden gelişmez.
  • İşitme kaybı yakın bir zamanda olmuşsa, konuşma hızlı bozulur.

indir (4)