GÖRME ENGELLİ BİREYLERİN EĞİTİMİNDE YARDIMCI TEKNOLOJİLER

Teknoloji, yüzyıllar boyunca görme engellilere çeşitli fırsatların sağlanması amacıyla kullanılmıştır . Görme engellilerin görme kaybından etkilenme düzeylerini en aza indirgeyebilmek, günlük hayatta karşılaştıkları sorunları telâfi edebilmek, bağımsız hareket etmelerini sağlayabilmek ve bilgiye erişim sınırlılıklarını giderebilmek gibi çeşitli amaçlarla yardımcı teknolojilerden yararlanılmıştır. Bu teknolojileri kullanmanın görme engellilerin yaşamları üzerinde olumlu yansımaları olmuştur. Teknoloji zaman içerisinde, doğrudan ve dolaylı olarak görme engelli bireylerin hayatlarında daha da önemli bir rol edinmiştir.Özellikle son yıllarda, teknolojideki hızlı ilerlemeler ve gelişmeler görme engellilerin yaşamlarını kolaylaştıracak birçok yeniliği ortaya çıkarmıştır. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte toplum içerisinde yaygınlaşan teknoloji kullanımı, görme engellilerin günlük yaşamlarında ve akademik ortamlarda gereklilik haline gelmiştir. Gelişen teknoloji, görme engellilerin bilgiye erişimlerini önemli ölçüde kolaylaştırırken; bu bireylerin iletişim süreçlerine de yeni bir bakış açısı kazandırmıştır. Örneğin “web” ortamları ile görme engelli bireylerin iletişim becerilerine yönelik bazı zorlukları ve sınırlılıkları aşmaları mümkün olabilirken; çeşitli bilgisayar yazılımları ve donanımları aracılığıyla internet üzerinden bilgiye erişim olanakları sağlanmıştır. Bu gelişmeler, görme engelli bireylerin görebilen akranları ile eşit bir şekilde rekabet edebilme; aynı zamanda basılı (yazılı) bilgiye eşit erişim imkânı sunmuştur. Günümüzde, sınıf içi günlük rutinlerin bir parçası olarak çeşitli öğretimsel materyalleri ve yardımcı teknolojileri kullanmayan sınıfları hayal etmek zordur. Özel eğitim ya da genel eğitim fark etmeksizin teknolojinin birçok uygulaması ve uygulama alanı vardır. Normal gelişim gösteren, bir diğer ifadeyle görebilen öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıflarda, öğretimsel materyallerin öğrencilere sunulması için sıklıkla dijital formatlar kullanılır. Ancak, görme engelli öğrencilerin bu içeriklere erişebilmeleri için ek düzenlemelere, ortam/materyal uyarlamalarına ve yardımcı (destek) teknolojik cihazlara gereksinimleri vardır. Yardımcı teknolojiler aracılığıyla, görme engelli öğrencilerin sınıf içinde ve dışında bilgiye erişmeleri mümkün olabilmektedir. Yardımcı teknolojiler ayrıca, görme engelli öğrencilerin engelinden-bir diğer ifadeyle görme kaybından-dolayı sınıf ortamında karşılaştıkları zorlukları ve sınırlılıkları aşabilmelerine yardımcı olmaktadır.